Overzicht van het omgevingsmanagement bij WML

  • Voortdurend overleg met gemeenten, grondeigenaren en andere mogelijke belanghebbenden over de aanleg van nieuwe en sanering van bestaande WML-leidingen.
  • Voortdurend overleg met andere grondgebruikers en de ‘buren van WML’ (zoals landbouwers en natuurorganisaties) over verantwoord grondgebruik dat geen gevaar oplevert voor de drinkwaterbronnen.
  • Voortdurend overleg met Limburgse gemeenten over de bescherming van het drinkwaterbelang in de gemeentelijke omgevingsvisies (deadline 2024) en omgevingsplannen (deadline 2029). Dito met Provincie Limburg voor de provinciale omgevingsvisie (deadline 2021) en omgevingsverordening (deadline 2021).
  • Deelname aan netwerken en bijeenkomsten over ontwikkelingen die het drinkwaterbelang raken, zoals de Klimaattafel Limburg, de actualisatie van gebiedsdossiers door de Provincie en de uitvoering van het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn.
  • Bestuderen van relevante jurisprudentie.
  • Uitpluizen van bestemmingsplannen (nu) en omgevingsplannen (straks) op zaken die het drinkwaterbelang kunnen raken.
  • Afstemming en gezamenlijk optrekken met andere drinkwaterbedrijven in Vewin-verband over onder meer de inrichting van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en de regelgeving voor nieuwe ontwikkelingen zoals geothermie.
  • Voeden van de Vewin met informatie en onderzoeken die bruikbaar zijn in het landelijke lobbywerk om het drinkwaterbelang in alle relevante documenten te borgen.
  • Tweejaarlijkse stakeholderanalyse om de belanghebbenden van WML te inventariseren. Het zijn er inmiddels 49 en de lijst groeit.
  • Halfjaarlijkse inventarisatie bij andere medewerkers van WML van nieuwe ontwikkelingen in de omgeving.
  • Opstellen strategische lobbyagenda en vertaling daarvan in lobbyplan.
  • Betrekken van de omgeving bij eigen initiatieven in de leefomgeving.